23 April 2011

Salam kasih sayang semua....
heee...apa la meroyan ari ni...rajin giler join segmen and contest....entah la...tetiba rasa excited lak...ok apa kan???

kali ni cik ngah join contest ini yang di anjurkan oleh MO....siap dapat jemputan lagi masa Mo berkunjung ke entry cik ngah...so,orang dah jemput..apa lagi,jangan la sombong kan...cuma lambat sikit..cik ngah siapkan kerja dulu.....








AKU INGIN BERUBAH

Bercakap tentang berubah ni,banyak sebenarnya....susah juga nak pikirkan untuk entry ni sebenarnya,bukan apa cik ngah ni susah sikit nak luahkan apa yang terbuku kat hati...
okeh,bagi cik ngah banyak benda yang cik ngah nak berubah sebenarnya....sesuai la kita semua kan tak sempurna...insya allah bila dah terniat dalam hati,sikit sebanyak dah ada matlamat dan tekad untuk berubah tu ada kan?....yang penting kena usaha la kan...

al kisahnya,cik ngah ni bukan lah gadis kampung yang sopan santun dan ayu lemah gemalai macam perempuan melayu terakhir tu...dari kecil lagi ma dan abah dah ajar cik ngah jadi lasak,ye la...orang susah,ikut arwah nenek ke kebun,dari kecil lagi dah banyak di ajar berdikari,tolong nenek jual sayur kat pekan Lipis tu ha...banyak lagi lah...bila dah sekolah cik ngah ni plak jenis yang "mesra alam"....tak kisah kawan ngan semua orang,tua muda ,lelaki pompuan....pendek kata,sikap peramah tu dari kecil lagi la...betul la abah cakap cik ngah ni mulut ringan....pantang jumpa orang,mudah sangat jadi kawan....

memandangkan berkawan dengan semua orang dan macam-macam orang zaman-zaman remaja...cik ngah ni mula la terpengaruh dengan kawan-lawan,terutamanya dari segi pakaian...padahal dari kecil lagi...darjah 2,abah dan ma dah ajar pakai tudung,nak keluar angkat kain jemuran pun kena pakai elok2 dan pakai tudung....Alhamdulillah la,tudung tu masih lekat lagi....walaupun kadang kala,boleh tahan singkatnya...bila masuk IPTA,dah berkawan ngan macam-macam orang punya perangai...cik ngah mula terikut,pakai jeans ketat,pakai t-shirt ketat,tudung still pakai lagi tu...Astagfirullah hal azimmmm..bila ingat balik..malunya tuhan je tahu...kekadang tengok balik gambar-gambar rasa nak koyak je....:( malu sangat....

padahal ingat lagi zaman-zaman arwah nenek ada...bila balik rumah nenek pakai seluar pun cik ngah dah kena bebel sebakul...ingat lagi kata-kata arwah...."pompuan nampak lagi manis kalau pakai kain,atau pakai baju kurung,nak pakai seluar pun biar la longgar sikit"tu la...bila arwah dah tak de baru nak ingat semua pesan dia....cik ngah ingat lagi masa kat hostel,nak keluar outing petang,kena tegur ngan budak lelaki yang alim la juga dan cik ngah kenal dia memang baik..."dah macam sarung nangka seluar ko nih"....Ya Allah,masa tu malu sangat...dah la depan kawan-kawan lain....sampai cik ngah lari setiap kali nak bertembung ngan dia.....

bila start kerja kat Shah Alam,umur pun dah makin meningkat,mula terasa tak sesuai dan rasa malu dah nak pakai macam tu....bila dah kerja mula bergaul dengan mereka yang banyak mendekatkan diri dengan cara hidup yang sebenarnya Islam...
banyak nasihatkan cik ngah untuk menjadi muslimah sejati...bersyukur sangat-sangat Allah membuka pintu hidayah pada cik ngah...sedikit demi sedikit cik ngah dah mula buat perubahan diri...dah mula kurangkan membeli tshirt2 adik...tudung2 singkat,baju2 jarang,jeans2 kecik....
namun cik ngah masih belum sempurna lagi sebagai muslimah sejati....masih dalam proses kata orang...namun syukur sangat sebab cik ngah dah nampak kemanisannya....sesuai dengan kematangan usia...ma abah pun suka sangat,katanya cik ngah nampak lebih matang dan boleh menjadi contoh untuk adik pompuan bongsu cik ngah sorang tu....semoga Allah terus membuka pintu hidayah tuk cik ngah jadi muslimah yang sejati,tabah menempuh cabaran dan kuat menahan diri dari hasutan syaitan.

lagipun cik ngah dah masuk kategori wanita dah rasanya,bukan lagi gadis sunti yang baru nak kenal dunia.cik ngah dah perlu pikul banyak tanggungjawab pada agama,keluarga,bakal suami dan anak-anak nanti.

sampai sekarang masih berusaha untuk jadi yang lebih baik...bak kata pujangga jadikan hari ini lebih baik dari semalam....heee....semoga Allah kekalkan Istiqamah cik ngah ini...hermmm itu je la yang cik ngah nak berubah untuk masa ni....

okeh...fuhhhh...panjang gak...tanpa sedar tertaip panjang-panjang...tu la pasal,cik ngah kalau dah meluahkan ni tak jumpa fullstop...heee....
harap MO puas hati la ye...heee....

bisik-bisik :
tambah-tambah bersyukur bila Allah kurniakan sahabat macam Mr D yang berani menegur salah silap cik ngah terutama dari segi pakaian,memang dia tegas,sebab didikan ibu nya seorang ustazah,ada je yang tak kena di matanya memang dia komplen habis-habisan,Mr D memang garang....sebab tu cik ngah sayang...opssss...heeee....


wsalam.....

2 singgah dan taip sket..

alhamdulillah.. hidayah tu milik Allah..Dia akan berikan kepada siapa yang Dia kehendaki, beruntunglah jika menjadi pilihanNya.. semoga kita terus istiqamah dengan perubahan yang kita buat, insyaAllah dalam redha.. ameen..

terima kasih ya join.. sebarang update terkini akan dimaklumkan di Laman MO..tq

REPLY

alhamdulillah.. syukurlah.. ALLAH sayang cik Ngah. sebab tu dia bagi hidayah. Nadh mendoakan cik ngah. jadi muslimah sejati.. (btw, Nadh suka tengok perempuan dengan gaya muslimah sejati ni, tau salah, tapi lagi suka tengok bertutup ni dari yang terbuka sana sini. )

REPLY

Catatan Sue Izza . 2017 Copyright. All rights reserved. Blog Templates Designed by Blogger Template | Free Blogger Templates