28 April 2011

Assalamualaikum semua...
dah nak masuk tengahari...ntah kenapa cik ngah macam tak de mood je... :(
semalam balik semput lagi,Mr D dah bising2 ajak gi klinik....tapi takut ubat punya pasal,bergelen air suam di telan...bangun pagi tadi lak pening je kepala...Astaghfirullah hal azimmm...tak baiknya merungut,sakit tu kan penghapus dosa kecil.....

herrrmmm..tiba-tiba je nak tanya korang...mana penting kaya ke sihat?...kalau dapat dua2 pun best kan...tapi tak guna kan kaya kalau sakit je....duit banyak dok habis beli ubat,pastu tak leh nak menikmati kekayaan tu...ye la kalau asyik sakit je,bila nak gi melancong nya?...bila nak gi shopping nya?...tak guna gak kan duit banyak2,asyik terperuk je dalam rumah tak leh gi mana-mana....

Ingat kisah pak cik satu kampung ngan cik ngah...masa muda dia kerja kuat sangat,tak peduli pun pasal kesihatan,kebun getah,kebun sawit berpuluh-puluh ekar,dia buat sendiri,laki bini sama je...kalau upah orang pun tuk kerja-kerja yang berat sangat je...contoh..nak tebang pokok,atau bersihkan kebun,tapi bab tanam,membaja...suma buat sendiri,kekadang cik ngah takut tengok dia kerja,asal ada ruang orang bukak tanah hutan mesti dia join gak...
sah-sah la kalau tanah hutan tu berbukit - bukau bentuk mukabuminya...nak tanam getah nak tanam sawit...nak bawa naik atas lagi,cik ngah yang tolong abah membaja getah pun, balik terus pengsan 4 hari 4 malam tau....(ok...tipu...) tapi serius penat....pak cik ni plak boleh pikul baja and benih pokok getah tuk tanam atas bukit....penat wehhh....
mana datang la kan kudrat dia...

itu kisah 15 or 16 tahun dulu,sekarang?...balik baru-baru ni cik ngah dapat tahu dia terlantar sakit...macam-macam penyakitnya....itu la yang dia dapat atas usaha dia zaman muda dulu....ya...duit memang banyak,rumah besar,kebun berpuluh ekar...tapi apa guna dah...dia tak dapat nikmati semua tu...terlantar nak kena suap,nak kena cebuk orang lain yang buatkan...nasib baik la anak-anak semua ok...boleh jaga...

sepatutnya,masa-masa ni dia boleh nikmati hasil usaha keras dia zaman muda,sekurang-sekurangnya habiskan masa bermain dengan cucu,beribadat dan luangkan masa dengan keluarga....

tu lah kawan-kawan....segalanya perlu seimbang,mencari harta boleh tapi sayang2 kan la jugak badan kita kan....

dah jadi macam pak cik ni,apa pun dah tak guna,usia pun dah tua,badan dah lemah tambah lagi dengan penyakit pula....
bisik-bisik:
health is wealth
pesan untuk diri sendiri jugak...kesihatan tu penting!...

1 singgah dan taip sket..:

kaya biar subjektif..
kaya dgn duniawi dgn akhirawi..
baru betoll!!

psst: lagu band armada..!! besh x??hehehee...


╔♫═╗╔╗ ♥
╚╗╔╝║║♫═╦╦╦╔╗
╔╝╚╗♫╚╣║║║║╔╣
╚═♫╝╚═╩═╩♫╩═╝ ♥MY BLOGGERS♥
♥salam singgah dari mummy weiyda♥
♥eppy blogging ya!♥

hi fwenz!! keep it up blogging ya!! Kalo free meh ler singgah my blog..--> mummylovers blog

REPLY

Catatan Sue Izza . 2017 Copyright. All rights reserved. Blog Templates Designed by Blogger Template | Free Blogger Templates