Lawar Ikan :Resepi warisan Mek Minah

2:24 PM Sue Izza 0 Comments


Salam petang Isnin semua...baru dapat update blog....ermmm....hari Isnin yang kalut dengan kerja yang bersepah dan di timbun dengan kerja yang urgent plak...(opssss..tak baik mengeluh)
Korang semua dah lunch ke?...Alhamdulillah,Cik Ngah dah kenyang pekena Nasi Ayam Kukus tapau dari Precint Diplomatik tadi,memang sedap...kalau ke Precint Diplomatik atau Precint 14 cari je kedai Nasi Ulam Ieda area Mydin tu....berbaloi la...Eh! entry ni bukan nak cite pasal tu,kali ni nak kongsi masakan Cik Ngah semalam,hari minggu dok di rumah kan.....
Resepi ni Cik Ngah dapat dari abah,yang keluarga kami ni dulu nelayan di Tumpat,Kelantan,orang kata resepi orang pantai,turun temurun dari nenek Cik Ngah.Jom kita tengok:

Lawar Ikan

bahan:
Isi ikan kembung -3ekor(abah selalu guna ikan tambang)-di cincang halus
dan di perap jus limau nipis
3 batang-kacang panjang-hiris halus
2 biji cili merah-hiris halus
1 biji tomato-potong dadu
1 batang-bunga kantan-hiris halus
2 biji-cili api hijau-ketuk
daun kesum-hiris halus
1 inci halia-hiris halus
2 biji-bawang merah-hiris halus
garam gula

Cara:
-gaulkan semua bahan dan perasa kan dengan garam dan gula
-kalau kurang masam tambahkan jus limau nipis
-makan ngan nasi panas2
sedapppp....

*jus limau akan masakkan isi ikan yang mentah tu

bisik-bisik:
buat sebab housemate mintak buatkan
ingatkan diorang tak suka
pernah buat sekali masa dok umah lama...

0 singgah dan taip sket..: