09 February 2012

Gulai Darat Ayam Kampung

Salam rindu semua....Aiiiiicummmmm....tu dia,blog dah bersawang,fuhh fuhhhh penuh habuk dah ni..heee....lama sangat tuannya bercuti,di tambah lak ngan demam selsema,dok sok sek sok sek,apa pun tak boleh...huuu...buat kerja berbekalkan tisu sekotak.
Demam pun demam jugak,makan selera jugak,aduihhhh...cam ne la badan tak membulat kan...tak pe gemuk bulat sihat,ok apa?...(ayat sedapkan hati)
Semalam balik kerja sempat lagi masak,kebetulan ayam kampung yang abah bagi masa balik minggu lepas ada lagi,masak je la semua,dah lama nanti tak sedap pulak kan? Jom layan resepinya :

Gulai Darat Ayam Kampung

bahan:
1/2 ekor ayam kampung
2 keping asam keping
2 cawan santan pekat
3 sudu kerisik
garam dan gula

bahan kisar:
1/2 inci lengkuas
1 inci halia
2 batang serai
2 sudu ketumbar
1/2 inci kunyit hidup
6 biji cili kering (buang biji)
(kisar sampai lumat semua)

cara:
-campurkan bahan kisar dengan ayam,gaul rata
-jerangkan sekejap,masukkan santan pekat
-biar menggelegak,masukkan asam keping,kerisik
-perasakan dengan garam dan gula.

bisik-bisik:
kuah pekatnya Cik Ngah buat 
cicah roti tuk breakfast pagi ni,
bertambah Mr D makan...heeee...


3 singgah dan taip sket..

takpe cikngah, i slalu jugak dtg tlg cuci sawang kat blog u nih... heheheeee..

REPLY

ni yang sayang che semah ni...muaahhhh...

REPLY

tok ajem lagi buat gulai darat ayam..sekalo ike keli jah..hehe..resepi baru ni..

REPLY

Catatan Sue Izza . 2017 Copyright. All rights reserved. Blog Templates Designed by Blogger Template | Free Blogger Templates