Sup Ketam Ala Cik Ngah

1:36 PM Sue Izza 6 Comments



Salam petang Monday Blues,(bleh plak?..heeee)
Lama nyaaaa tak update,penuh sarang labah-labah,taik cicak,taik lipas dah semua ha...heeee...
Apa nak buatkan,nak buat kerja pun tak cukup kaki tangan,apa lagi nak berblog bagai...minggu ni betul-betul sesak nafas di buatnya...tapiiiii...adat la kan nama pun kerja,nak rilek dok umah goyang kaki makan pasir arrr...kan?.:)

Ok lah,dah lama tak buat entry main masak-masak kan?...kali nak kongsi Resepi Sup Ketam pulak,biasanya kalau orang demam malaria makan ni memang elok sangat la,tapi kalau dah penggila penggemar ketam macam Cik Ngah ni,peduli apa kan...heeee..
Buat ni minggu lepas lagi...baru la sempat ha,nak kongsi gambar ngan korang...resepi simple je..

Sup Ketam Cik Ngah

bahan :
3 ekor - Ketam sederhana besar,potong dua
3 biji - Ubi kentang-potong 4
1 paket - Rempah Sup Tulang Adabi
hirisan Carrot-potong bulat-bulat
2 biji tomato-belah dua
2 keping -Asam keping
2 biji-Bawang putih-tumbuk
3 biji -Bawang merah-tumbuk
1 inci - Halia,tumbuk pecah2 je
garam dan gula
Air

Cara:
-Panaskan 2 sudu minyak
-Tumiskan rempah sup,bawang dan halia yang di tumbuk
-dah wangi,masukkan 2 cawan air
-dah menggelegak masukkan kentang
-biarkan separuh masak dan masukkan ketam
-perasakan dengan garam gula
-dekat nak tutup api baru masukkan Carrot,tomato dan asam keping
-taburkan bawang goreng dan hidangkan...

Itu dia resepi Cik Ngah kali ni,simplekan?...kalau rasa-rasa nak demam tu bleh la buat ye...
ratah saja pun sedap tau...Cik Ngah suka tambah cili potong ngan lada sulah...sedapppp

bisik-bisik:
Senyum selalu walau hati ada ngilu
Redha...Insya Allah,Allah membantu...

6 comments:

  1. Saya tengah demam + selsema nie..mmg elok kalu Cik ngah buatkan sup ketam tuk saya...mak mertua pun cakap camtu gak...kalau demam wat sup ketam pasti mujarab

    ReplyDelete
  2. Memang sesuai utk org demam...

    ReplyDelete
  3. Ketam! Bila nak jemput blogger Putrajaya pergi makan di rumah dengan masakan kak sue ni?

    ReplyDelete
  4. aku suka ketam... tapi bab nak mengetuk tu yg letih sikit...
    huhuhuhuhu

    ReplyDelete
  5. tak reti la nak buat ketam...makan sedap..heheee...

    ReplyDelete
  6. lini: suruh en hubby buat la..heee
    ty: insya allah,nanti kita buat potluck nak?...heee
    uncle jonni : dah bleh cari bini tu tolong ketuk..haahaaa
    che semah : try la buat,tak susah pun...

    ReplyDelete