Nasi Impit Sambal Kentang

10:14 PM Sue Izza 4 Comments


Salam lewat hari minggu....
Seharian di rumah,menghabiskan masa mengemas rumah dan berehat...
Dok mengemas dapur,rupanya banyak lagi bahan kering tuk masakan antaranya baki nasi impit segera yang tak abis masa raya haji hari tu,daripada expired dan menjadi santapan tong sampah lebih baik Cik Ngah buat sesuatu kan...so,ini lah hasilnya :
Nasi Impit Sambal Kentang
Bahan:
Nasi impit segera di rebus hingga masak
2 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
1/2 inci halia
2 sudu cili giling
2 sudu sos tomato
2 sudu kicap manis
1 biji bawang besar potong bulat
Segenggam ikan bilis goreng garing
Sedikit tempe potong halus dan goreng garing
2 biji kentang di potong dadu dan rebus separuh empuk
Garam dan gula
Cara:
-tumbuk bawang dan halia hingga lumat
-tumis bahan tumbuk,cili giling,sos tomato dan kicap manis
-tumis sampai agak pekat,perasakan garam dan gula
-masukkan kentang,tempe,dan ikan bilis,gaul rata
-hidang bersama nasi impit panas2....
Bisik-bisik:
Nanti nak try nasi impit goreng plak..
Heeheee
Published with Blogger-droid v2.0.9

4 comments:

  1. U r creative n pndai sgt memasak...salute u..mr.D should proud of u

    ReplyDelete
  2. Erkkkk....just hobby la ty,mr D mmg suka hati asyik kenyanggggg je...

    ReplyDelete
  3. nampak cam senang..tapi kalau balik rumah buat mesti tak jadi..hehehe..biasanya, tangan xde seni laa katakan..hahaha

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete