Petua Hilangkan Bubuk Dalam Beras

10:00 AM Sue Izza 2 Comments

Baru sempat mengemas barang-barang kering kat dapur,biasa la rutin awal bulan,keje orang perempuan kena belajar semua ni,ada keluarga nanti senang.Dok susun-susun barang,terperasan ada serangga dalam bekas beras,uwaaaaaa bubuk rupanya,sebelum ni tak penah pun ada.

nampak tak hitam-hitam tu,bubuk la tu..huhuu
Ada beberapa petua yang Cik Sue tahu,contohnya letak cili kering dan daun pandan dalam bekas beras,tapi tak penah la letak sebab sebelum ni tak de pun bubuk.So masa jalan-jalan kat Daiso terjumpa la menatang ni errr bukan binatang tapi produk ni,dari Jepun sebagai penghalau serangga dalam beras,ada dalam 3 ke 4 jenis yang ni Japanese Horsedish,selain tu ada Black Pepper dan apa ntah lagi,lupa dah.

haaaa ni la benda nya.dalam tu ada paket macam perencah maggi tu.
Bila saja di buka ,benda ni hanya tahan 3 bulan je ye,so baik tulis tarikh kat bekas beras atau catat kat mana-mana,senang.Hanya amik paket tu dan masukkan dalam beras,jangan tutup dulu,biarkan peket tu terkambus dalam beras ,nanti bubuk tu akan keluar sendiri.


kambuskan dalam beras tu ye.

nampak tak bubuk yg berkmpul kat tepi tu...
Alhamdulillahhhhh,tinggal tak sampai sejam bubuk tu keluar sendiri,yang kat bawah-bawah tu korang kacau-kacau la skit beras tu,bagi naik ke atas.Insya allah bubuk tu keluar.Yeayyyyy nanti bleh beli lagi ni.
Dah bubuk tu naik ke permukaan ,korang buangkan la,dan bila dah buang semua bolehla tutup bekas beras dan biar je peket tu dalam beras.Nanti bleh beli lagi ni penghilang bubuk.

bisik-bisik:
Kekadang suhu tempat simpan beras menjadi faktor bubuk masuk,kena tempat kering dan bersih.


2 comments:

  1. Assalamualaikum.. Selamat Pagi.. Datang merayau-rayau ke sini.. Jenguk rakan #KelabBloggerBenAshaari .. Cool...

    ReplyDelete