Makanan Tradisi Terengganu : Acar Umbut Kelapa Sawit

10:00 AM Sue Izza 2 Comments

Hari tu masa gi kenduri qaseh kat Jerteh kami di hidangkan makan malam di rumah dia,memandangkan kami datang awal 2 hari tuk bantu persiapan.Satu menu yang memikat hati Cik Sue adalah Acar Umbut Kelapa Sawit ni,sebelum ni Cik Sue selalu jumpa umbut kelapa biasa yang di masak lemak atau kerabu sahaja,tak penah pulak jumpa masak tumis ala-ala acar masak ni.

ni contoh umbut kelapa sawit ,sumber google
Mula-mula masuk mulut lawan lak lauk gulai daging,ikan kering,walawehhhhhhh...ok ngaku bertambah makan nasi.Kelaut dietku,memang sedap,makan ngan nasi panas-panas,alahaiiii selera kampung sangat.Yang lain pun siap ratah dan menambah-nambah lagi.

Acar Umbut Kelapa Sawit
So Cik Sue borak-borak la ngan mak cik-mak cik kat situ,siap mintak resepi dan cara penyediaannya lagi,mana la tahu kan ,kot2 orang bagi umbut boleh try buat,tapi kat Putrajaya mana nak cari umbuttttt huhuuuuu....jom tengok resepinya.

ACAR UMBUT KELAPA KELAPA SAWIT


Bahan-bahan :
- sebesen kecil umbut kelapa (hiris nipis memanjang, bersihkan dan tos air)
- 4 biji cili kering (buang biji dan rendam air panas seketika) *
- 5 biji bawang merah *
- sebiji bawang putih *
- sedikit halia *
- 1 senduk cuka makan
- 1 cawan santan (sederhana pekat)
- bawang besar potong memanjang
- cili besar potong memanjang juga
- gula dan garam secukupnya
- sedikit minyak untuk menumis

Cara-cara :
- tumbuk kasar bahan *
- panaskan minyak dan tumis bahan tumbuk sehingga garing
- masukkan cuka, dan gula. masak sehingga bau cuka hilang
- masukkan umbut kelapa dan santan
- masak hingga umbut lembut dan santan mendidih (jika tak berkuah boleh tambahkan air)
- masukkan bawang besar dan cili merah besar
- rasakan gula dan garam

bisik-bisik:
Makanan kampung jugak yang kena ngan tekak hehhehe
ada peluang nak try buat la...

2 comments:

  1. uihhh sedapnya benda ni dik..terasa nak pegi beli sekarang juga,,nk buat tak pandai hehee

    ReplyDelete
  2. Td baru tebang pokok nyior..nasib baik jumpa resepi kt sini..klu tak, berkulat la umbut kt dapur tu..mintak izin ambik resepi ye.. hihi

    ReplyDelete