Ramadhan 10 : Resepi Yee Mee Kicap

6:13 AM Sue Izza 6 Comments


Menu malam tadi,malas masak nasi punya pasal,penat sebenarnya seharian.Panas lain macam pulak semalam.Memang hilang mood nak masak lauk-pauk bagai,selongkar gobok jumpa yee mee masih berbaki,mulanya nak goreng biasa lupa lak mee jenis ni kan mudah lembik.So kita buat kuah je la,then siram,senang.Bagitau Mr D berbuka makan mee je dan dia ok,on je la.

Bahan:
Blend
2 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1/2 inci halia
1 kiub pati ayam
1 biji tomato
3 biji cili api
2 sudu cili boh

Bahan lain:
2 keping yee mee
sedikit fish ball
sedikit isi ayam
sayur carrot merah
sayur kobis
sedikit cili hijau potong
sos cili
sos tiram
kicap manis
serbuk lada hitam
2 biji telur

Cara:
1. Tumis bahan blend sampai naik bau.
2. Masukkan sedikit air,sos cili,sos tiram,kicap manis,serbuk lada hitam,sayur,isi ayam dan fishball.
3. Biarkan mendidih,perasakan dengan garam.
4. Cara makan : letakkan yee mee dalam mangkuk siramkan dengan kuah panas,biar kuah mendidih pecahkan telur jangan kacau,biarkan membeku/masak,sendukkan dan letak atas mee tadi,makan bersama cili potong,perahan asam limau dan bawang goreng.

Alhamdulillahhh,syukur sangat bila dapat suami yang boleh telan apa saja yang isteri pemalas dia ni masak hehehhe,Cik Sue ni ada masa-masa je rajinnya kikiki..pastu semua aci campak je asal boleh telan.Gara-gara tak makan nasi semalam,pas isyak merengek kat Mr D nak makan burger,gigih ajak ronda,sekali bukan burger je dapat,durian la,slurpee 7e la...itu la laki bini kalau dah merayau.

6 comments:

  1. Eh nampak mudah plak buat Yee Mee Ni ye...nak buat la nanti

    ReplyDelete
  2. sedappp! hantar sini semangkuk yek hehe

    ReplyDelete
  3. Perggghhh sedapnye sslrrrrpppp... Alhamdulillahhh

    ReplyDelete
  4. masak pe rini.. nk gi mkn sana boleh?

    ReplyDelete
  5. terliurnyaaaa.. nak buat la esok..

    ReplyDelete