Ramadhan 5 : Resepi Risoles Ayam

11:00 AM Sue Izza 7 Comments




Mwnu sabtu lepas 13 Ramadhan,tetiba rajin nak mencuba buat bila tengok kawan buat.Intinya dah buat awal 1 hari dan sejukkan dalam peti ais supaya senang kerja,Jadi Cik Sue tinggal buat kulit dan goreng je la.Jom tengok resepi CikSue ambil dari FB ni dan buat semudah yang mungkin,ikut mana bahan yang ada :

Bahan inti :
200 gm daging ayam cincang
2 biji kentang,potong dadu halus
semangkuk kecil lobak merah yang di potong dadu.
3 ulas bawang putih cincang
2 biji bawang merah potong dadu halus
1 sudu serbuk lada hitam
3 sudu serbuk kari
1 kiub ayam
sedikit air
garam 
sedikit minyak

Cara membuat inti:
1. panaskan minyak dan tumis bawang sampai wangi,masukkan daging ayam cincang,bila isi ayam masak masukkan serbuk kari,kentang dan lobak.biarkan sedikit layu.
2.Masukkan sedikit air untuk empukkan kentang dan lobak,kemudian masukkan lada hitam dan kiub ayam,biarkan mendidih dan tutup kuali sehingga kentang empuk.
3,Perasakan,biarkan sejuk.

Bahan untuk kulit :
2 cawan tepung gandum
1 cawan susu segar atau santan
sedikit garam
2 biji telur

Cara membuat kulit :
1. Cik Sue campurkan semua bahan dan blendkan dalam blender je,yang peting jangan berketul ye.

bancuhan untuk kulit
lempengkan senipis yang boleh ye

Cara membuat risoles:
1. Letakkan inti dia atas kulitnya ,lipatkan atau gulung seperti popia,
2.Celupakan dalam telur dan salutkan dengan serbuk roti,kalau tak mahu goreng semua boleh simpan beku dalam peti ais,Bila nak makan baru goreng,mudahkan.

letakkan inti

siap celup telur dan salut serbuk roti.

Mudah je sebenarnya,tak de la susah sangat,kena ada R je,apa tu,Rajin la hehehhee....
Alhamdulillah Mr D suka,Cik Sue buat agak besar-besar nak cepat,sedap bila dah gireng agak rangup di luar lembut kat dalam.Cik Sue buat banyak siap frozenkan.Senang nak makan nanti goreng je.Selamat Mencuba ye.


7 comments:

  1. terliur la kak su... ermmm.. nak buat gak la kat rumah nanti

    ReplyDelete
  2. tergoda tengok.. tak susah rupanya nak buatnya.. nk cubalah

    ReplyDelete
  3. lorr senang jer ke .. huhuhu baru tau

    ReplyDelete
  4. pernah makan, memang sedap dan mudah je

    ReplyDelete
  5. merecik dan terliuh tengok ... tq share resipi bolehlah buat nanti

    ReplyDelete
  6. senang je kan tapi macam kak sue kata tu laa,, kena ada R tu.. hahaha

    ReplyDelete