19 October 2016

Gitu la perangai,sihat ke tak sihat ke,memang tak reti dok diam.Dari kecik sampai besar selagi boleh gerak,haaaa tu la Cik Sue,ma abah tak larat bising dah,degil! sekarag en suami la pulak kena layan perangai degil Cik Sue ni hehehe,depan dia elokkk je ikut arahan,pantang lepa mata adaaa je benda nak buat,tapi tak de la benda yang memudaratkan.Sekadar tak boleh nak dok diam la,nak jugak buat sesuatu hehehe.

Tambah-tambah sekarang menjawat jawatan " pengurus rumahtangga sepenuh masa" kan,haaaa lagi la macam-macam idea datang dok kat rumah tu.Minggu lepas kena kuarantin dok rumah je,gara-gara uri kandungan ke bawah.Tak boleh nak buat kerja berat-berat dan lasak-lasak,kalau tak dok wad lagi la jawabnya huhuu.

Punya bosan,teringat lak kulit popia banyak lagi yang lebih nak buat kuih raya masa raya haji hari tu tak sempat,gigih la Cik Sue dok menggunting kat depan tv,sambil layan nustan la,layan drama la.2 bungkus kulit popia,banyak jugak rupanya.Tapi okeyla sambil-sambil duduk je,dari membazir ke tong sampah baiklah buat sesuatu kan.


Dah siap goreng ,Cik Sue buat 2 versi,1 salut nestum dengan milo,1 lagi perisa bbq letak serbuk kari.Alhamdulillah alang-alang dah banyak bagi la kat kawan-kawan sikit.Memang tak habis la berbotol kat rumah ni sebab Cik Sue bukan makan sangat pun,tinggalkan tu Mr D je 1 perisa 1 botol.Apa salahnya kan sedekah kat kawan-kawan dari membazir.



Popia Nestum Milo :
1. Gunting popia ikut suka,sepatutnya gulung dan gunting tapi Cik Sue malas hehehhe.
2. Goreng dalam minyak banyak dan toskan ,goreng sekejap je,nanti hangus lak,agak kuning angkat terus.
3. Blend nestum kasar dengan milo,gaulkan dengan kulit popia tadi dalam besen,masukkan dalam botol dan tutup kemas jangan bagi masuk angin.

Popia BBQ Kari :
1. Sama juga cara popia nestum cuma gaul dengan serbuk kari,serbuk cukup rasa dan sedikit garam,agak-agak la ye dengan kuantiti kulit popia tu.

Okey,dah setel,bahan-bahan kuih raya ni,Alhamdulillah dapat juga buat sesuatu daripada buang.Kalau buang memang hijau la Mr D kat rumah ni,dia pantang betul kalau membazir-bazir makanan.huhuuuu....


2 singgah dan taip sket..

Catatan Sue Izza . 2017 Copyright. All rights reserved. Blog Templates Designed by Blogger Template | Free Blogger Templates