06 October 2016


Hai semua,Assalamualaikum,lamanya tak bersiaran,macam-macam yang jadi akhir-akhir ni,nanti la Cik Sue cerita eh di lain entry,kali ni nak cerita pasal sekolah dan kisah survey sekolah anak-anak dulu.Ye la dah akhir tahun kan,awal tahun nanti nak masuk sekolah dah.Tambah-tambah yang dari tadika nak masuk darjah 1,yang sekolah rendah nak masuk menengah.Nak masuk aliran apa? nak hantar sekolah macam mana? nak ikut minat anak nak yang mana? jauh ke dekat dengan rumah? nak duduk asrama atau tidak? haaaa banyak nak kena fikir kan?

Alhamdulillah minggu lepas Cik Sue sempat melawat sebuah sekolah baru yang akan memulakan sesi awal Januari 2017 ini.Sekolah ni terletak dalam kawasan kampung di Kg Sungai Ramal Dalam.Selalunya kalau kita sebut sekolah tahfiz atau yang berteraskan pembelajaran Quran mesti kita bayangkan murid-murid yang berserban,berjubah putih,mengaji kitab dan quran menggunakan Quran fizikal yang sebuah-sebuah tu,mencatat nota kaki di kitab-kitab seperti sekolah tahfiz biasa kan?



Tapi amat berbeza dengan konsep yang di bawakan oleh RIZQ ISLAMIC SCHOOL ini,yang mana anda tidak akan melihat murid-murid berserban di sini,malah ia bertaraf antarabangsa dapat di lihat dari alatan pembelajaran dan kemudahan yang di sediakan.Memang mengubah stigma dan persepsi orang ramai serta ibu bapa terhadap imej sekolah tahfiz.

" Kami mencari satu kaedah pembelajaran berbeza yang akan menjadikan kanak-kanak seronok untuk datang ke sekolah sebagaimana yang di terapkan di negara Finland.Sistem yang agak berbeza di gunakan di Rizq Iskamic School namun ia mampu melahirkan Hafiz Quran yang baik serta mempunyai ilmu akademik yang tinggi" menurut pengasas sekolah ini Abdullah Firdaus Abd Jalil.

Menarikkan?




Antara info yang Cik Sue dapat semasa melawat sekolah ini adalah :

1. Sekolah ini berdaftar dengan MOE (tak semua sekolah dapat ye)
2. Menggunakan Kurikulum Kebangsaan iaitu Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) dan juga subjek yang diambil daripada Jabatan Agama Islam (JAIS) seperti Tauhid, Fekah, Akhlak, Sirah, Khat dan Imlak.(jadi ada peperiksaan seperti sekolah biasa dalam pelajaran akademiknya)
3. 2018 akan mula menjadi pusat peperiksaan umum untuk pelajar-pelajar tahfiz dari Rizq dan sekolah-sekolah sekitar.
4. Menggunakan kaedah pembelajaran dari Finland namun masih menggunakan modul pelajaran dari MOE dan kurikulum kebangsaan.
5. Menggunakan ipad sebagai alat bantuan mengajar Quran dan Hafazan.
6. 6 Jam belajar dan selebihnya bermain dengan alat bantu mengajar yang interaktif dan menarik minat pelajar.
7. Penerapan minat mengikut bidang dari awal tahun 1,seperti bidang perubatan,robotik,astronomi melalui kelab-kelab yang di wujudkan.
8. Setiap kelas hanya 20 orag pelajar untuk menjaga kualiti dan komunikasi dengan tenaga pengajar.
9. Tiada sistem pengawas sekolah,guru disiplin yang akan mengawal semua,murid-murid mempunyai tugas masing-masing seperti ajk sukan,makanan dan lain-lain.



Bestkan? tengok gambar persekitarannya pun memang kondusif tuk belajar.Tertarik juga dengan cara penerapan nilai-nilai murni dan disiplin di sekolah ini,bukan dengan paksaan tapi penerangan dan pembelajaran.Contohnya kenapa tidak boleh berlari di kawasan lantai licin,mereka akan di beri penerangan,kenapa dan akaibat jika berlaku.Malah mereka menggunakan kod warna pada lantai untuk membezakan kawasan.Kawasan sekolah juga di lengkapi CCTV hampir di semua bahagian untk tujuan keselamatan,dan pintu pagar tidak di buka sewenangnya kepada orang yang tak di kenali,
























Oh ya! sekolah tidak menyediakan asrama tapi ibu bapa boleh mula menghantar anak-anak seawal jam 6.30 pagi dan menjemput selewatnya pukul 6.00 petang.Sesi kan bermula jam 8.30 pagi hingga 4.30 petang,Makanan juga di sediakan dengan kawalan dari pakar nutrisi yang di lantik.






Apa yang Cik Sue tertarik juga dengan sekolah ni,mereka ada pantauan dari tenaga berkewibawaan dalam ilmu Al-Quran dari Universiti Al-Azhar di Mesir yang akan datang bila di perlukan.Baguskan? Ibu bapa tak perlu ragu kerana penasihat dan tenaga pengajarnya memang di tapis dan betul-betul berkelayakan.

Ada yang berkenan tak? haaa sekarang untuk 100 yang terawal ada promosi harga yurannya RM580 sahaja untuk 1 term (4 bulan) jadi setahun 3 kali bayar,cepat ye hubungi mereka.


Sekiranya berminat dan inginkan maklumat lebih lanjut. Dapatkan info nya di ;


Website : www.rizq.edu.my
Facebook : www.facebook.com/rizqschool
Twitter : www.twitter.com/RIS_School
Instagram : www.instagram.com/rizqislamicschool
Youtube : RizqIslamicSchool
Telefon : +60389120447 / 0189611615
Emel : hello@rizq.edu.my

Jom tengok video sekolah ni,mesti mak ayah teruja cam Cik Sue :


9 singgah dan taip sket..

Menarik nie..boleh cuba untuk anak Kak Sue yang Abang tu..sebab tak suka duduk asrama..

REPLY

Menarik ni.. tk seperti kebnykan sekolah tahfiz .mestiseronok..

REPLY

ibubapa tk perlu hantar anak jauh² dah pasni kan :)

REPLY

Bestnya kalau dapat masukkan anak2 kat sini hee

REPLY

Lain dr yg lain..terbaik!! Harap akan ada sek mcm ni di KL

REPLY

Sangat hebat ni..subahanallah P & P past amat berkesan

REPLY

phew...
macam x caya je ni sekolah tahfiz,,
kalau semua macam ni memang ramai ibubapa nkak hantar

REPLY

Catatan Sue Izza . 2017 Copyright. All rights reserved. Blog Templates Designed by Blogger Template | Free Blogger Templates