Resepi Ayam Goreng Kuah Percik

5:51 PM Sue Izza 5 Comments


Sebenarnya kita teringin nak makan ayam percik yang bakar-bakar tu,tapi bila ada anak kecik ni tak sempat la nak panggang  bakar segala,masak jenis yang mudah-mudah je.Asalkan ada rasa dan rupa ok la tu.Memasak ni kreatif,tak boleh cara A kita cuba cara B,tak jadi sila sental sendiri jangan membazir hahahahha.Kita yang buat dia,olah je macam mana pun asal boleh telan,gittttuuuu.

Jom tengok resepi percik mudah Cik Sue ni:

Bahan ayam goreng :
500gm ayam -potong ikut suka korang
perapkan dengan :
garam
halia-tumbuk
bawang putih-tumbuk

Bahan kuah percik :

1 kotak santan segera-200 ml
5 ulas bawang merah
1 inci halia
4 tangkai cili kering (buang biji)-kalau nak pedas boleh tambah
2 keping asam keping
2 batang serai
1 helai daun pandan (tak de pun tak pe)
1 sudu tepung jagung-bancuhkan dengan air
gula dan garam

Cara :
1. Gorengkan ayam yang di perap hingga garing,ketepikan.
2. Untuk kuah : Blendkan bawang merah,halia,cili kering,1 batang serai.
3. Panaskan santan masukkan bahan blend tadi,biar mendidih sekejap masukkan 1 batang serai yang di ketuk,asam keping,daun pandan,air tepung jagung.perasakan dengan garam dan gula.
4. Sesuaikan kuah dengan kesukaan korang,samada nak pekat atau cair,tepung jagung tu bertindak tuk pekatkan kuah.
5. Perasakan kuah percik kelantan ada rasa manis masam masin yang seimbang,buang asam keping bila kuah dah masak,nanti bila panaskan terlebih masam pulak.
6.Ayam tu nak masukka dalam kuah dan didihkan sekejap pun boleh,kalau kuah pekat siram je atas ayam goreng dalam pinggan.

Selamat menjamu selera.

5 comments:

  1. Ya ampun.. sedapnya . Nti lisa pi sana tlg masak tuk lisa kayhhhh

    ReplyDelete
  2. Waaa dapapnyer sue..lapar lapar lapar..nnt nak try buat laa..sebab cara pon senang takyah nak bakar2 bagai..grg jer hehehhe

    ReplyDelete
  3. aloh la sdapnyo.. bla nak msk ko cik nor nyo?hihi

    ReplyDelete