Resepi Nekbat Sira : Manisan Tradisional Negeri Kelantan.

Dah lama Cik Sue cari kuih/manisan ni,dari masa mengandungkan Humaira lagi,memang teringin sangat,siap kirim kat sesapa balik atau ada di Kelantan,tapi masa tu bukan bulan puasa dan memang tak de,sedih tul rasa.Bila bulan puasa cuba cari area KL ni pun tak de,padahal tahu memang payah nak dapat area sini huhuuu.Generasi muda-muda dan luar pantai timur tak ramai yang kenal manisan ni,sealu mak-mak nenek-nenek biasa la ngan nekbat ni.


Nak jadi cerita dok borak ngan Cik Nor,geng blogger KBBA masa Cik Sue upload gambar ketupat sotong 3 4 hari lepas,cite kat dia,then dia sanggup nak tolong carikan,Allahuuuu terharu rasa.Kebetulan katanya dia nak cari barang lain jugak kat pasar,fuhhh rasa nak lompat bintang 400 kali je hehehhehe...Pucuk di cita ,ulam mendatang bak kata pepatah.Lepas 2 3 hari muncullah abam posmen menghantarnya di depan pintu rumah,sampai tengahari petangnya tersu buat,tak sabar-sabar hehehehe.

Oh ya,Cik Nor pos kat Cik Sue nekbat yang kering tau,dah siap,cuma nak makan kena sira ngan air gula je,Nekbat ni ala2 bahulu tapi kalau bahulu rendam air lama2 hancurkan,tapi nekbat ni ta,dia kembang je.Kalau nak tau resepi buat nekbat ni boleh klik SINI,buatnya pakai acuan bahulu jugak,


Untuk sira nekbat ni senang je,bahan-bahan pun mudah je :

Nekbat Sira

Bahan : 
10-11 biji nekbat kecil
2 senduk nasi gula pasir
400ml air
2 helai daun pandan
6 kuntum bunga cengkih

Cara : 
-Masukkan air,gula,bunga cengkih dan daun pandan dalam periuk,didihkan dengan api kecil.
-Bila gula dah larut,masukkan nekbat,biar air gula meresap dalam 8-10 minit dengan api kecil.
-Tutup api,biarkan sejuk,lagi sedap makan letak dalam peti ais sejukkan.


Kuih-muih Kelantan kebanyakannya memang manis,tapi ni Cik Sue kurangkan kemanisan,kita yang masak,ejas lah sendirikan nak manis setakat mana.Puas hati akhirnya dapat juga,Alhamdulillah Mr D pun makan,sebab tak manis leting hehehhehe....


Terimbau kenangan kecik-kecik dulu,peraih dari Kelantan datang bawa barang dagangan dengan keretapi ke Pahang terutama kawasan Lipis,dan bulan puasa ada la nekbat kering ni,ma selalu beli dan masak kat rumah.Memory of food untuk Cik Sue.



6 comments

  1. baru 1st time dengar pasal manisan ni.

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah..tercapai jugak hajat sue nak mkn nekbat..:)

    ReplyDelete
  3. Pernah tgk kt Terengganu, mmg manis leting wah boleh beli netbat kering ye...baru tau ni

    ReplyDelete
  4. kuih feveret!!! masa duduk terengganu, wajib ada nekbat setiap kli berbuka, bila dah xduk sana, memang terasa kurangnya tiap kali puasa. huhu...rindu nak makan nekbat....

    ReplyDelete
  5. Ohh baru nekbat ni ada jugak yang jenis kering,baru tahu. Tak pernah lagi rasa nekbat ni. Asyik dengar orang sebut aje.

    ReplyDelete
  6. Tak pernah rasa lagi nekbat ni, tringin lah plak

    ReplyDelete