Resepi Pajeri Terung Yang Mudah




Menu pajeri terung pajeri nenas kami laki bini memang suka sangat,kena plak layan dengan ikan goreng rangup atau ikan kering dan sambal belacan ,fuhhh boleh menambah nasi.Kalau dulu tengok ma buat selalu fikir susahnya nak buat pajeri ni,kena sampai pecah minyak pastu tunggu lama bagi pekat.Tapi bila dah pandai masak sendiri senang je rupanya,tak de la susah mana.Jadi Cik Sue simpan sini la resepi cara mudahnya ye ,kot nak buat bulan-bulan puasa ni kan : 

Bahan :
Terung
Kerisik
Santan
Garam Gula
Serbuk kari daging/ayam

Bahan blend :
Bawang merah
Bawang putih
Halia
Udang kering

Cara :
Tumis bahan blend sampai wangi
Masukkan serbuk kari kacau rata (tak perlu bancuh) masukkan santan sikit supaya tak hangit.
Masak sampai pecah minyak,api kecil ye.
Masukkan baki santan,garam gula dan kerisik,gaul rata.
Biar didih kejap,kalau nak berkuah cair masukkan air lebih sikit tapi cik sue suka pekat.
Masukkan terung,biar mendidih sampai terung masak atau empuk.
Tutup api dan hidangkan.

Mudah je kan,boleh la  nak masak bulan puasa ,tak berlama-lama di dapur.Eh korang buat persiapan apa tuk puasa ni? Sayu kan rasa tahun ni dengan PKP bagai ni,terawih kat rumah je la masing-masing ,biar ayah-ayah jadi imam bawa terawih pulak,tak pandai tak pe sama2 belajar ye.




4 comments

  1. Terung adalah kesukaan Sis...tak pernah buat pajeri, nak try gak laaa...

    ReplyDelete
  2. yer un pun suka kadang tu letak nenas + terung... jerang 2 sekali hahahha

    ReplyDelete
  3. Senang rupanya..sy memg x pndai buat segala jenis pajeri

    ReplyDelete
  4. bulan puasa memang kena cari lauk simple.. kadang tekak nak yang simple macam resepi ni

    ReplyDelete